E-Tebligat ile ilgili bilinmesi Gerekenler

By | 3 Şubat 2016

E-TEBLİGAT

Elektronik tebligat, tebliği gelen belgelerin elektronik adrese tebliğ edilme yoludur. Elbette bu yöntem E-tebligat sistemi ile gerçekleştirilmektedir. E-tebligat uygulaması 1 Ocak 2016 tarihi itibariyle başlamıştır. Bununla birlikte mükellefler belirlenen tarihten önce E-tebligat sistemi kullanımı için teklifte bulunmuşlarsa, 1 Ekim 2015’ten itibaren e-tebligat olanağı tanınmıştır. Mükellefler, E-tebligat başvurusunu hem kendileri hem de kanuni temsilcilikleri yolu ile yapabilmektedirler. Bunlara ek olarak başvuru yapılabilmesi için vekil de kullanılabilir. Bunun için noterden alınan özel bir vekaletname gerekmektedir. E-tebligat başvurusu yapıldıktan sonra elektronik tebligat talebini veren kişiye SMS ya da e-posta yolu ile bilgi gelmektedir. E-tebligat sistemi vasıtası ile bakanlıkça düzenlenerek gönderilen belgeler ve bu belgelerle ilgili her türlü detay hakkında bilgi alınabilmektedir. E-tebligat sistemi aracılığı ile gönderilen belgeler, mükellef olan kişinin elektronik ortamda bulunan adrese ulaştığı tarihten 5 gün sonrasında tebliğ edilmiş sayılmaktadır. Bunun haricinde tekrar posta yolu ile tebligat yapılmamaktadır.

Gelir dairesi başlanlığı tarafından geliştirilen e-tebligat sistemi başlıyor.

Gelir dairesi başlanlığı tarafından geliştirilen e-tebligat sistemi başlıyor.

E-tebligat bildirimindeki bilgiler, mükellef tarafından internet resmi sitesindeki linke tıklandığında güncelleştirilebilmektedir. E-tebligat sisteminden çıkmak ise, zorunlu haller dışında pek mümkün değildir. Sistemden çıkmayı gerektiren zorunluluk halleri şu şekilde sıralanabilir; ölüm, gaiplik ya da tüzel kişilerde bulunan ticaret sicil kaydının silinmesi gibi durumlardır. E-tebligat sistemi içeriğinde birçok avantaj barındırmaktadır. Öncelikle bu sistem sayesinde hem bilgi güvenliği hem de kişisel veriler koruma altına alınmış olmaktadır. E-tebligat hizmet kalitesini de arttırmaktadır. Yine bu sistem sayesinde belge içeriği bir başkası tarafından değiştirilemez ve güvenlik garanti edilir. Fiziki ortamda gerçekleşen tebligat işlemi genelde haftalar alır ve birçok işin aksamasına sebep olur. Elektronik tebligat sistemi ise, saniyeler içinde bilgi gönderimi yapabilir. E-tebligat sistemi; tebligatın tam olarak ne zaman yapıldığını gösterir. Gönderen kurumun ve elbette alıcının kim olduğunu söyler ve hem gönderilen tebligatın hem de eklerinin ne olduğu hakkında bilgi verir. Bu yüzden daha sonra oluşabilecek bir olumsuzlukta herhangi bir ihtilafa yer bırakmamış olur. Her bilgi net bir şekilde ortaya koyulmaktadır ve son derece güvenilir bir sistem içinde işlemektedir.

E-tebligatın hem maddi hem de manevi anlamda avantajları pek çoktur. E-tebligat standart tebligat işlemi gibi fiziken olmadığı için herhangi bir ücret talep edilmez. Masrafı olmayan elektronik tebligat bu yüzden bütçe açısından da olumlu özellikler taşımaktadır. Son yıllarda kurumsal firmaların kullanmayı tercih ettiği elektronik tebligat aynı zamanda çevre dostu özelliği taşımaktadır. Bu işlem esnasında evrak kullanılmadığı için gereksiz bir ağaç kesimi önlenmiş olmaktadır. Bunlara zaman ve enerji tasarrufu da eklendiğinde e-tebligat oldukça önemli bir işlev haline gelmektedir. E-tebligat sistemine başvuru yapmak da gayet kolaydır. Gelir İdaresi Başkanlığı’nın resmi sitesine girdiğinizde eğer internet vergi dairesi şifresine sahipseniz, kullanıcı girişi bölümünden kullanıcı kodunuzu, parola ve şifrenizi yazıyorsunuz; internet vergi dairesi şifresine sahip değilseniz TC kimlik no bölümünden giriş yapabilirsiniz. Kimlik doğrulama işlemi yapıldıktan sonra E-tebligat sistemine başvuru yapabilirsiniz. Bu arada gerçek kişiler de doldurdukları Elektronik Tebligat Talep Bildirimi formunu bizzat vergi dairesine ulaştırarak kağıt ortamında da başvuru yapabilirler.